Jak poinformował Eugeniusz Wróbel – wiceminister transportu – 350 mln euro na rozbudowę i modernizację infrastruktury polskich lotnisk oraz 50 mln euro na infrastrukturę nawigacyjną chce przeznaczyć w latach 2007-2013 resort transportu.
Pieniądze mają pochodzić ze środków UE w ramach programu sektorowego "Infrastruktura i Środowisko". Podczas piątkowej wizyty w Rybniku wiceminister zapowiedział, że pod koniec roku rząd powinien zająć się przygotowywaną w resorcie strategią dla lotnictwa cywilnego. Jej częścią ma być m.in. plan przedsięwzięć infrastrukturalnych na lotniskach, projekt krajowej sieci lotnisk oraz pakiet zmian legislacyjnych, zakładających m.in. liberalizację prawa lotniczego.
"Obecne prawo lotnicze zawiera wiele restrykcji, które nie są wymagane przez UE. To blokuje rozwój lotnictwa, szczególnie tego małego, prywatnego, które może być olbrzymią siłą napędową koniunktury" – powiedział PAP wiceminister.
Według niego liberalizacja części przepisów powinna ożywić prywatny ruch lotniczy, korzystający z małych lotnisk. Chodzi o niewielkie, lekkie i ultralekkie samoloty, których wiele lata np. w Czechach, gdzie bariery formalne korzystania z nich są znacznie mniejsze niż w Polsce. Resort chce m.in. uprościć procedury związane z powstawaniem i funkcjonowaniem lotnisk, tankowaniem i utrzymaniem samolotów, uzyskiwaniem stosownych uprawnień itp.
Trzy najistotniejsze elementy strategii dla lotnictwa to zmiany ustawowe, przedsięwzięcia infrastrukturalne oraz stworzenie takiej sieci lotnisk, która zaspokoi krajowe potrzebny w tym zakresie. Plany rozbudowy i modernizacji portów mają być ściśle powiązane z projektami usprawnienia komunikacji drogowej i kolejowej do tych lotnisk – poinformował wiceminister.
Podkreślił, że modernizacja i eksploatacja lotnisk to przedsięwzięcia komercyjne, gdzie angażowane są środki publiczne i prywatne. Dobre wykorzystanie 350 mln euro ze środków UE wymusza więc przygotowanie profesjonalnych, spójnych projektów modernizacji poszczególnych portów.
Z unijnych pieniędzy będzie mogło skorzystać dziewięć polskich lotnisk, które są w sieci portów europejskich. Mniejsze porty mogą liczyć na unijne pieniądze z programów regionalnych.
Projekt strategii dla lotnictwa cywilnego zakłada wzmocnienie polskiej infrastruktury lotniskowej. W krajach "starej" UE z usług lotniczych korzysta rocznie więcej pasażerów niż dany kraj ma mieszkańców. W Polsce w ubiegłym roku było to ok. 11,5 mln.
Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, liczba pasażerów w samolotach będzie stale rosnąć, od niespełna 14,5 mln w przyszłym roku do ponad 39,3 mln osób rocznie w 2020 r. To wymusza rozbudowę infrastruktury. Wyliczono, że budowa lotniska o przepustowości 4-6 mln pasażerów rocznie to koszt ok. 430 mln zł. Małe, lokalne lotnisko może kosztować ponad 50 mln zł, a nowy port centralny dla Polski to koszt ok. 10 mld zł.
Według danych z ośmiu polskich portów regionalnych, do 2013 roku planują one inwestycje wartości 3,84 mld zł. Agencja Ruchu Lotniczego zamierza natomiast zainwestować w infrastrukturę nawigacyjną 408 mln zł.
W Polsce jest 12 portów lotniczych (warszawskie Okęcie i 11 regionalnych) oraz 41 lotnisk lokalnych, z czego 36 to lotniska aeroklubowe, 4 przemysłowe i jedno prywatne. Polskie porty obsłużyły w 2005 r. ponad 11,5 mln pasażerów, wobec ok. 8,8 mln rok wcześniej.