Elbląg: otwarto port morski

4,6 mln euro kosztowała budowa portu morskiego i basenu jachtowego w Elblągu (Warmińsko-Mazurskie), który w sobotę oficjalnie oddano do użytku.

Inwestycje w 80 proc. sfinansowała Unia Europejska, a w 20 proc. – elbląski urząd miasta – poinformował PAP dyrektor zarządu spółki Port Morski Julian Kołtoński.

W skład zakończonej w listopadzie ub. roku inwestycji wchodzi plac składowy o powierzchni 4 ha, magazyny o powierzchni 3 tys. metrów kwadratowych, stanowisko postojowe dla samochodów ciężarowych oraz nabrzeże o długości 200 metrów dla dużych jednostek o maksymalnej ładowności do 1 tys. ton.

Elbląski port rocznie może przyjąć do 600 tys. ton towarów masowych (węgiel, żwir, piasek) oraz do 150 tys. ton drobnicy, a także do 100 kontenerów. W porcie możliwa jest także odprawa pasażerów, wybudowano bowiem przyczółek promowy i budynek odpraw granicznych. Jednorazowo odprawionych może być 300 pasażerów schodzących z promu i 25 aut osobowych. W zmodernizowanym basenie jachtowym Bryza przy kei znajdzie miejsce 80 łódek.

Port znajduje się przy przeprawie drogowo-mostowej nad rzeką Elbląg, także współfinansowanej przez Unię Europejską. Na Zalew Wiślany jednostki wypływają z portu po pokonaniu 6-kilometrowego odcinka rzeki Elbląg. Na Zatokę Gdańską jednostki mogą przeprawiać się przez cieśninę Pilawską w Mierzei Wiślanej albo poprzez rzekę Szkarpawę i Wisłę. Ładunki z portu w głąb lądu wywożone będą drogą nr 1 łączącą Gdańsk z południem kraju albo drogą nr 7 Gdańsk- Warszawa.

Obecnie jednak rejsowy ruch żeglugowy na Zalewie Wiślanym całkowicie zamarł, ponieważ strona rosyjska zamknęła na początku maja cieśninę Pilawską. Samorządowcy pomorscy i warmińsko-mazurscy apelują do polskiej strony rządowej o możliwość przekopania Mierzei Wiślanej po stronie polskiej i połączenie dodatkowe Zalewu z Bałtykiem.

Wirtualne Media

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *