Opóźnienia dostaw wielosystemowych Gryffinów

Gryffin
Fot. Bartosz Karwacki

Wraz z rozwojem połączeń międzynarodowych obsługiwanych przez PKP Intercity wzrosło zapotrzebowanie na nowe lokomotywy wielosystemowe.

Przewoźnik ogłosił przetarg, który wygrał w 2021r Newag, oferując wielosystemowe elektrowozy Gryffin, które mogą jeździć z prędkością 200km/h i są przystosowane do jazdy pod napięciami w trakcjach zagranicznych.

Niestety proces homologacyjny pierwszego wielosystemowego Gryffina przeciąga się, co powoduje, że producent nie zdąży dostarczyć zamówionych lokomotyw w deklarowanym terminie, czyli jeszcze przed wakacjami.

Z uwagi na niewielką liczbę wielosystemowych lokomotyw Siemensa, zwanych „Husarz”– tylko 10szt. oraz konieczność regularnych napraw i przeglądów obecnie wykorzystywanego taboru stanowi bardzo niezręczną sytuację, szczególnie w przewozach międzynarodowych. To właśnie tu z uwagi na  inne napięcie w trakcji niemieckiej oraz ograniczenie ilości kursujących Husarzy z uwagi na konieczne przeglądy i naprawy powoduje opóźnienia pociągów kursujących do Niemiec, gdyż muszą one czekać po drodze – najczęściej w Poznaniu na skład wracający do Polski żeby zamienić lokomotywy.

Newag, który wygrał przetarg na dostawy dziesięciu (a później jeszcze pięciu, w ramach opcji) lokomotyw Griffin 200, zobowiązał się w drugiej połowie października 2021 roku do dostawy pierwszej sztuki szybkiego elektrowozu „w terminie 18 miesięcy od podpisania kontraktu”. Taki termin wypadał na kwiecień 2023.

Na początku 2024 roku PKP Intercity zapewniało, że pojazd rozpocznie pracę z wagonami PKP Intercity w końcu drugiego kwartału 2024. Już wiadomo jednak, że nie stanie się to przed wakacjami.

W związku z zaistniałą sytuacją nowe lokomotywy z Newagu pojawią się na torach dopiero jesienią.

Na chwilę obecną PKP Intercity oprócz starych lokomotyw serii EU/EP 07 i EP09 wykorzystuje i wspomnianych Siemensów coraz częściej wykorzystuje  dostarczane na bieżąco jednosystemowe lokomotywy EU 160 Gryffin, które mogą jeździć z prędkością do 160km/h. Zaś do pociągów międzynarodowych wykorzystywane są pożyczone od kolei niemieckich i czeskich oraz PKP Cargo elektrowozy Siemens Vectron.

Newag, według założeń umowy, ma na dostawę 10 lokomotyw czas do kwietnia 2025 roku. Do kwietnia 2026 roku wielosystemowe elektrowozy Griffin 200 mają być gotowe na wjazd do Czech, Niemiec, Austrii, na Węgry i Słowację. Na początku 2024 roku PKP Intercity zamówiło w Newagu kolejne 63 elektrowozy Griffin 200, pomimo poważnego opóźnienia pierwszego zamówienia.

PKP Intercity zamierza również zamówić w Newagu lokomotywy i zespoły dwutrakcyjne, czyli z silnikiem elektrycznym i spalinowym.

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *