18 września 2024 r. Stowarzyszenie „Tak dla CPK” złożyło w Sejmie obywatelski projekt ustawy (pod którym podpisało się 193 312 osób) dotyczący budowy CPK.
„Chcemy, żeby projekt został dowieziony. Chcemy zobowiązać rządzących do tego, żeby realizowali ten projekt nie na podstawie zapowiedzi, ale żeby zmienione zostały odpowiednie dokumenty, żeby program wieloletni został zaktualizowany, żebyśmy wiedzieli, w jakich terminach program CPK będzie dokładnie realizowany, i żeby były to wiążące dla rządzących terminy i harmonogramy” – mówił podczas konferencji prasowej Michał Czarnik, wiceprezes „Tak dla CPK”. Stowarzyszenie czeka na pierwsze czytanie w ciągu trzech miesięcy.
W odpowiedzi na złożony projekt Spółka CPK oświadczyła: Wszyscy jesteśmy „na tak” dla CPK. I każdego dnia działamy w kierunku zrealizowania inwestycji.
Jednocześnie zauważa, że ruch społeczny wpisuje się w sformułowane stanowisko rządu w tej sprawie oraz wspomina o różnicach w podejściu do harmonogramów i zakresu inwestycji między spółką a stowarzyszeniem „Tak dla CPK”:
W naszym ujęciu „Tak dla CPK” oznacza: „tak” dla realistycznych harmonogramów, „tak” dla faktycznie zabezpieczonych budżetów i „tak” dla zakresów inwestycji, które będą oparte na liczbach oraz dopasowane do zidentyfikowanych i realnych potrzeb transportowych.
Zgodnie z przyjętymi założeniami do końca 2024 r. zostanie wydana dla lotniska decyzja lokalizacyjna, a w 2026 r. pozwolenie na budowę. Zgodnie z aktualnymi i wiarygodnymi harmonogramami, w 2031 r. nastąpi zakończenie budowy, a w 2032 r. przeniesienie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina do nowego portu lotniczego.
Prezydent Andrzej Duda, podczas wystąpienia 19 września na Forum Ekonomicznym w Krynicy, zaapelował z kolei do rządzącej koalicji parlamentarnej o większe zaangażowanie przy projekcie CPK.
„Potrzeba jego wybudowania jest bezdyskusyjna. Z uwagi na swoje położenie geograficzne, historię oraz kulturę, Polska powinna być mostem pomiędzy Wschodem i Zachodem, a także między Północą a Południem, a także jednym z głównych europejskich węzłów przepływu osób, kapitału, towarów i usług” – mówił Prezydent i dodał: „Potrzebujemy CPK, nie tylko jako znanego w świecie symbolu nowoczesności oraz awansu cywilizacyjnego Polski, ale przede wszystkim jako koła zamachowego gospodarki, w której kluczową rolę odgrywają czas, koszt oraz wolumen transportu towarowego, a także liczne i atrakcyjne miejsca pracy.”