Internet jest zdecydowanie częściej od innych źródeł informacji wskazywany jako źródło, z którego korzystają Polacy przy planowaniu wakacji i zdobywaniu informacji o celach podróży – wynika z badania zrealizowanego przez TNS OBOP. Światowa sieć wygrywa nie tylko z telewizją i prasą codzienną, ale również z przewodnikami turystycznymi i wiadomościami uzyskiwanymi od rodziny i znajomych.
Internet jest dla Polaków nie tylko skarbnicą praktycznej wiedzy (50%), ale także źródłem ciekawostek i unikalnych informacji o miejscu (49%), do którego chcemy się wybrać na wakacje.
Polacy cenią Internet także wtedy, gdy nie planują konkretnego wyjazdu, ale podróżują z tzw. "palcem po mapie" (46%). Internet uchodzi również za najbardziej wiarygodne źródło informacji spośród wszystkich dostępnych na rynku (34%).
Natomiast rozmowy z rodziną bądź znajomymi Polacy traktują przede wszystkim jako źródło informacji, do którego mają duże zaufanie (29%) oraz jako inspirację przy wyborze celu wyjazdów (19%).
Jak wynika z badania, nasi rodacy na dalszy plan odkładają przewodniki turystyczne. Są one dla nich przede wszystkim źródłem wiedzy praktycznej (głównie dla osób z wyższym wykształceniem). Ulotki i foldery z biur podróży wykorzystują wówczas, gdy wybierają cel wakacyjnej wyprawy, zaś dodatki turystyczne do gazet oraz programy telewizyjne poświęcone tematyce podróżniczej traktują głównie jako rozrywkę, gdy nie planują urlopu, ale także jako źródło informacji, których nie można znaleźć w innych miejscach.
Wybierając się na wakacje Polacy stawiają raczej na wymianę wzajemnych doświadczeń niż przekrojową wiedzę o kraju jaką dają przewodniki czy programy telewizyjne. W związku z tym przy wyborze celu podróży, a także zbieraniu informacji o nim, najchętniej korzystają z doświadczeń najbliższych osób, rodziny znajomych. Również i w tym wypadku bardzo istotną rolę pełni Internet, fora dyskusyjne.
Badanie zostało zrealizowane w dwóch falach – 6-8 czerwca i 26-29 czerwca, na łącznej próbie 1600 Polaków w wieku 15-65 lat.
Źródło: TNS OBOP