Tłumy zagranicznych turystów przylatujących tanimi liniami lotniczymi, aby skorzystać z atrakcji turystycznych Krakowa, to najbardziej widoczny w tym mieście przejaw obecności Polski w Unii Europejskiej.
Na ukończeniu są też pierwsze duże inwestycje infrastrukturalne dofinansowane z unijnych pieniędzy.
Po wejściu Polski do UE i związanym z tym otwarciem nieba dla europejskich przewoźników lotniczych, Kraków stał się polskim liderem pod względem liczby tanich linii lotniczych użytkujących podkrakowskie lotnisko w Balicach. Jest tam już sześciu takich przewoźników, w tym dwóch największych w Europie: EasyJet i Ryanair, a SkyEurope ma swoją główną bazę w naszym kraju.
Pierwsi tani przewoźnicy uruchomili loty z Krakowa w czerwcu 2004 roku i obsługiwali wtedy zaledwie 2 proc. ogółu pasażerów. Obecnie przewożą 46 proc. pasażerów. W ubiegłym roku lotnisko w Balicach obsłużyło prawie 1,6 mln pasażerów.
Przedstawiciele linii lotniczych zgodnie oceniają, że Kraków stał się modny w Europie. Wypełnione samoloty z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec, Włoch czy Francji przywożą tłumy turystów na weekendowe i dłuższe pobyty. Część z nich przyciągają słynne zabytki, innych – charakter miasta z jego klubami, pubami i restauracjami.
Najważniejszą do tej pory inwestycją infrastrukturalną ukończoną w Krakowie dzięki dofinansowaniu z Unii jest rozbudowa składowiska odpadów komunalnych Barycz w ramach programu nowoczesnej gospodarki odpadami w gminie. Kosztowała ona 22,8 mln euro, z czego ponad 60 proc. stanowiły środki z unijnego funduszu ISPA. Pozostałe pieniądze pochodziły ze środków własnych Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania i budżetu miasta.
Kraków ma też, zatwierdzone już, nowe projekty inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych przez Unię za ponad 1,1 mld zł. Zatwierdzone przez stronę unijną projekty to inwestycje dwóch spółek komunalnych: Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, a także przedsięwzięcia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, usprawniające transport publiczny w mieście.
Wielką inwestycję współfinansowaną przez Unię rozpoczęto także w drugim co do wielkości mieście woj. małopolskiego – Tarnowie. Firma Tarnowskie Wodociągi modernizuje i rozbudowuje sieć kanalizacyjną w mieście i w dwóch sąsiednich gminach. Przedsięwzięcie ma kosztować 40 mln euro, z czego około 25 mln euro (68 proc.) zostanie pokryte ze środków funduszu ISPA. Pozostałe pieniądze, to wkład własny trzech gmin oraz środki komunalnej spółki Tarnowskie Wodociągi.
Program "Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w Tarnowie", opracowany przy współpracy z NFOŚ, zakłada wybudowane około 300 kilometrów sieci kanalizacyjnej w trzech gminach uczestniczących w programie, a sam Tarnów, liczący ponad 120 tysięcy mieszkańców, stanie się miastem w całości skanalizowanym.
Ponadto zmodernizowana będzie stacja uzdatniania wody oraz zbudowana instalacja do osuszania i spalania osadów ściekowych, które obecnie są składowane na hałdach. Według szacunków, gdyby przedsiębiorstwo nie uzyskało unijnego wsparcia samodzielna realizacja trwałaby 20-30 lat.
Wirtualnemedia