Niemiecka Centrala Turystyki prognozuje dalszy wzrost turystyki przyjazdowej do Niemiec

Monachium, Niemcy
Fot. Unsplash

Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) uważa, że turystyka przyjazdowa jest na dobrej drodze do zrównoważonego wzrostu. Według Federalnego Urzędu Statystycznego liczba międzynarodowych noclegów wzrosła o 18,8% w stosunku do roku 2023. Tym samym ważne rynki źródłowe dorównały, a nawet przekroczyły rekordowe wyniki z 2019 roku. Według analiz przeprowadzonych przez IPK International World Travel Monitor, Niemcy utrzymały 2. pozycję jako najpopularniejszy cel podróży w Europie. Na pierwszym miejscu uplasowała się Hiszpania.

Intencje podróżnicze konsumentów na całym świecie pokazują, że pozytywny trend może utrzymać się także w 2024 roku. Według IPK International, 95 procent turystów zamierza ponownie podróżować w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a 28 procent planuje podróżować częściej niż w poprzednim roku.

Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT, wyjaśnia: „Mamy duże szanse na osiągnięcie rekordowych wyników z 2019 roku już w tym roku. Indeks klimatu biznesowego w panelu ekspertów DZT ds. branży turystycznej wzrósł do 54 punktów w pierwszym kwartale 2024 r. – to najwyższy wynik od czasu rozpoczęcia badania dwa lata temu. Świadczy to o wysokim szacunku, jakim Niemcy cieszą się jako cel podróży, pomimo niestabilnych czynników gospodarczych, rosnących kosztów i konfliktów geopolitycznych”.

Bilans 2023: znaczący wzrost we wszystkich regionach świata

Europejskie rynki źródłowe wygenerowały w 2023 roku prawie 77 procent wolumenu w niemieckiej turystyce przyjazdowej. Federalny Urząd Statystyczny odnotował ponadprzeciętny wzrost liczby noclegów z USA (+22%). Pozytywne trendy pojawiają się również na rynkach azjatyckich, szczególnie w czwartym kwartale 2023 roku.

Holandia (11,5 mln noclegów) pozostaje zdecydowanie wiodącym rynkiem źródłowym dla niemieckiej turystyki przyjazdowej, przed Szwajcarią z 6,8 mln noclegów. Stany Zjednoczone, najważniejszy rynek zagraniczny, awansowały z 5. na 3. miejsce (6,5 mln noclegów). Wielka Brytania, Austria i Polska znalazły się na kolejnych miejscach.

Według analiz IPK International, 31,5 miliona z 53,8 miliona podróży z Europy do Niemiec stanowiły wyjazdy wakacyjne, w tym 12 milionów krótkich i 19,5 miliona długich pobytów urlopowych. 11,2 miliona podróży odbyło się w celu odwiedzenia krewnych i przyjaciół. Dzięki wzrostowi z 9,2 do 11,1 miliona podróży, rynek podróży służbowych osiągnął 21-procentowy udział w całkowitej liczbie przyjazdów z Europy, zbliżając się jeszcze bardziej do poziomu sprzed kryzysu. W ramach tego segmentu podróże służbowe premium (targi, wystawy, konferencje, kongresy i imprezy motywacyjne) generują 57% wolumenu, a tradycyjne podróże służbowe 43%.

Wysoka ekonomiczna wartość dodana dzięki turystyce międzynarodowej

Według IPK International, koszty podróży są i pozostaną kluczowym kryterium przy podejmowaniu decyzji o wyjazdach – zarówno dla europejskich turystów, jak i gości z innych kontynentów. Niemniej jednak na 27 zbadanych rynkach źródłowych wyjazdy zagraniczne utrzymują się na stałym, trzecim miejscu wśród preferencji konsumentów, po kosztach żywności i zdrowia.

Ze względu na rosnącą liczbę turystów i wyższe wydatki na podróże, wartość dodana w niemieckiej turystyce przyjazdowej w 2023 roku również wzrosła. Według wstępnych danych IPK International wydatki zagranicznych gości na podróże, zakwaterowanie, transport lokalny, żywność i zakupy w 2023 r. przekroczyły poziom z 2019 r. (66,2 mld euro) i wyniosły około 69,6 mld euro.

Jeśli chodzi o przyjazdy do Niemiec, liczba Europejczyków podróżujących koleją wzrosła o osiem procent w porównaniu z 2019 r., podczas gdy przejazdy samochodem były o dziewięć procent, autobusem o dziesięć procent, a samolotem o jedenaście procent poniżej porównywalnych danych z 2019 r. Średni czas trwania podróży, wynoszący 6,6 nocy, był o sześć procent wyższy niż przed kryzysem w 2019 r. (6,3 nocy).

Pozytywna perspektywa dla turystyki w Niemczech

Klienci wysoko oceniają Niemcy pod względem jakości i bezpieczeństwa. Według Niemieckiego Monitora Jakości Turystyki, ogólna ocena zadowolenia turystów wynosi 1,92 w skali od 1 do 6, w tym 1 jako najlepsza ocena. W panelu ekspertów branży turystycznej DZT, 87% ekspertów oceniło Niemcy jako bezpieczny lub całkowicie bezpieczny cel podróży.

DZT spodziewa się również znacznego ożywienia w podróżach z Azji, które będzie stymulować wzrost w 2024 roku. Według analityków Forward Keys, przyloty z Chin w grudniu 2023 r. stanowiły 44,3% porównywalnych danych z 2019 r.; w styczniu ożywienie wzrosło już do 57,2%. W grudniu 2023 r. z Indii osiągnięto 74,3 procent poziomu sprzed kryzysu; w styczniu 2024 r. było to 81,6 procent.

Dodatkowo atrakcyjne wydarzenia turystyczne, takie jak UEFA Euro 2024, według prognozy DZT mogą przyczynić się do zwiększenia liczby noclegów nawet o cztery procent. Również wydarzenia kulturalne jak 250. rocznica urodzin Caspara Davida Friedricha, 35. rocznica upadku Muru Berlińskiego i Chemnitz – Europejska Stolica Kultury 2025 – oferują wiele dodatkowych bodźców do podróżowania. Reasumując, liczba noclegów w turystyce przyjazdowej w 2024 roku może powrócić do poziomu sprzed kryzysu.

Międzynarodowa branża turystyczna dostrzega poprawę bieżącej sytuacji biznesowej

W panelu ekspertów DZT, 250 dyrektorów generalnych i kluczowych międzynarodowych touroperatorów prowadzących działalność w Niemczech oceniło swoją obecną sytuację biznesową w pierwszym kwartale 2024 r. jako znacznie lepszą niż w tym samym kwartale poprzedniego roku.. Łączny wskaźnik klimatu biznesowego wzrósł z 46 do 54 punktów w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Możliwości zrównoważonego wypoczynku

Odpowiedzialne, przyjazne dla klimatu i środowiska podróże nadal są trendem. Według IPK International. Segment letnie wakacje w górach i wakacje na wsi, już w 2023 r. przekroczyły poziom z 2019 r.

Według badania IPK zleconego przez DZT na 27 rynkach źródłowych, 24 procent turystów zdecydowanie wyklucza kierunki podróży, jeśli nie oferują one zrównoważonych ofert wypoczynku, a kolejne 49 procent rozważa takie rozwiązanie. W badaniu tym Niemcy znalazły się w pierwszej trójce destynacji postrzeganych jako zrównoważone.

źródło: Niemiecka Centrala Turystyki (DZT)

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *