Podczas wczorajszej konferencji prasowej premier Donald Tusk zapowiedział realizację Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szef rządu podkreślił, że lotnisko w Baranowie powstanie, a z inwestycji kolejowych jako pierwszy zostanie zrealizowany tzw. igrek, który połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław.
W konferencji premiera uczestniczyli Dariusz Klimcza Minister Infrastruktury, Piotr Malepszak Wiceminister Infrastruktury oraz Maciej Lasek Pełnomocnik rządu ds. CPK.
Premier zapowiedział realizację projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i inwestycji w Koleje Dużych Prędkości w Polsce, dzięki którym komunikacja między Warszawą a dużymi miastami w Polsce będzie możliwa w czasie poniżej 100 minut.
Szef rządu podkreślił, że długi czas oczekiwania na decyzję spowodowany był koniecznością odpolitycznienia i dokonania obiektywnej oceny stanu projektu, w jakim pozostawili go poprzednicy. Dziś, dzięki rewizji dotychczasowych założeń, uwzględnia on potrzeby transportowe całej Polski, w głównej mierze dlatego, że w poprawionym projekcie koleje będą budowane nie po to, by łączyć się w Baranowie, ale tak, by skomunikować wszystkie największe polskie miasta.
– Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników – mówi premier Donald Tusk.
Początkiem budowy nowoczesnej, zrewidowanej sieci transportowej będzie budowa kolejowego „Y” – sieci kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Jednocześnie, dzięki wprowadzonym modyfikacjom przebiegu planowanych linii kolejowych, radykalnie zmniejszy się liczba koniecznych wywłaszczeń. Oparte na realnych założeniach lotnisko w Baranowie, połączone nie tylko koleją, ale i rozbudowaną autostradą, będzie – jak podkreślali wszyscy uczestnicy konferencji – najnowocześniejszym portem lotniczym w Europie.
Premier zapowiedział także inwestycje w rozbudowę lotniska im. Chopina w Warszawie i modernizację lotnisk regionalnych, w tym Modlina.
Rozbudowa lotniska Chopina jest rozwiązaniem pomostowym do czasu uruchomienia nowego lotniska centralnego. Zaniechania inwestycyjne na lotnisku Chopina w latach 2018-2019 skutkują problemami związanymi z przepustowością portu. Kluczowe dla Polskich Linii Lotniczych LOT jest stworzenie warunków w których, narodowy przewoźnik mógłby dynamicznie rozwijać się do 2032 roku, czyli daty uruchomienia CPK.
Podczas konferencji Maciej Lasek Pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował o zaktualizowanych i poprawionych harmonogramach programu inwestycyjnego. Podkreślił, że przez sześć miesięcy prowadzono prace mające na celu jego optymalizację tak, by mógł zostać ukończony zgodnie z realnym harmonogramem.
– Urealniliśmy Program CPK tak, żeby był wykonalny w rzeczywistym harmonogramie, żeby był skoordynowany z inwestycjami kolejowymi, żeby był projektem kompletnym i żeby na nowe lotnisko centralne pasażerowie mogli bez problemu dojechać – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Wydanie decyzji lokalizacyjnej dla lotniska przewidziane jest na koniec tego roku, pozwolenie na budowę Spółka planuje otrzymać w roku 2026. Zakończenie prac budowlanych przewidziane jest na rok 2031, a uruchomienie lotniska nastąpi rok później.
– W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Zakończymy prace nad dokumentacją przetargową na budowę kolejnych odcinków KDP – z Warszawy do Wrocławia. Najbliższe dni to też podpisanie następnych kilkunastu umów na projektowanie i roboty przygotowawcze oraz ogłoszenie kolejnych przetargów na realizację prac projektowych – mówi Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
CPK to ważna dla Polski inwestycja, która będzie realizowana przy zaktualizowanych założeniach z ogromnym naciskiem na aspekt społeczny i dobrą współpracę z mieszkańcami, samorządowcami i partnerami biznesowymi.
Planowana przepustowość centralnego lotniska to 34 miliony pasażerów, a szacowany koszt budowy do 2032 roku to 131 mld złotych.
źródło: Centralny Port Komunikacyjny – cpk.pl