Przełom w rozwoju krakowskiego lotniska

Ponad 120 mln zł zamierza wydać na inwestycje zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice (MPL) w ciągu najbliższych dwóch lat.

Zaplanowane przedsięwzięcia zwiększą przepustowość portu z obecnych około 1,5 mln do 3 mln pasażerów rocznie, a także dostosują go do wymagań unijnych.Inwestycja będzie kosztować ponad 120 mln zł, z czego 80 mln zł zostanie wydane w tym roku. Spółka MPL zamierza na inwestycje przeznaczyć cały zeszłoroczny zysk netto, który według wstępnych danych wyniósł około 25 mln zł, a także posiłkować się kredytami bankowymi. Pozostałe pieniądze będą pochodzić z budżetu państwa, funduszy europejskich, kontraktu wojewódzkiego oraz inwestorów zewnętrznych. Najważniejszym obecnie przedsięwzięciem jest drugi etap dostosowania terminalu pasażerskiego do wymogów traktatu z Schengen, poprzez dobudowanie nowej hali o powierzchni około 2,8 tys. metrów kwadratowych. Odseparuje ona pasażerów z państw strefy Schengen od pozostałych podróżujących, dzięki czemu będą oni poddawani jedynie kontroli bezpieczeństwa bez kontroli dokumentów.

22 mln zł potrzebne na rozbudowę obiektu zostały zapisane w tegorocznym budżecie państwa. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to luty przyszłego roku, tak aby terminal mógł zostać pozytywnie zaopiniowany przez drugą Misję Ewaluacyjną Unii Europejskiej. Następne ważne zdanie to budowa nowej strażnicy lotniskowej straży pożarnej ze stanowiskami dla pięciu samochodów bojowych. Dzięki tej inwestycji, kosztującej 15 mln zł, uwolniony zostanie teren pod budowę drugiego terminalu pasażerskiego przeznaczonego dla pasażerów przylatujących. Zarówno strażnica, jak i terminal o powierzchni użytkowej do 36 tys. metrów kwadratowych za 25 mln zł, gotowe mają być pod koniec przyszłego roku. Rok wcześniej powinien zostać wybudowany wielopoziomowy parking z końcowym przystankiem szynobusa, kursującego z lotniska do centrum Krakowa. Wartość tej inwestycji to 9 mln zł. Także w przyszłym roku powstaną nowe obiekty zaplecza technicznego, mieszczące m.in. administrację lotniska, hale dla sprzętu oraz warsztaty.

Ostatnim z zaplanowanych przedsięwzięć jest rozbudowa 9- hektarowej płyty postojowej dla samolotów o prawie 6 hektarów, wraz z dobudową drugiej drogi kołowania. Zadanie to będzie kosztować 25 mln zł. Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce oraz polskim liderem pod względem liczby tanich linii. Obecnie posiada 31 regularnych połączeń lotniczych z 23 miastami. W zeszłym roku lotnisko odprawiło rekordową liczbę prawie 1,6 mln pasażerów, co daje prawie 90 proc. dynamikę wzrostu w porównaniu z 2004 rokiem. Nieoficjalna prognoza na ten rok mówi o odprawieniu od 1,8 mln do 2 mln pasażerów.

Źródła: PAP, Wirtualne Media

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *