Znakomita koniunktura polskiego rynku lotniczego trwa

Trwa znakomita koniunktura polskiego rynku lotniczego. W pierwszym kwartale bieżącego roku polskie lotniska obsłużyły ponad 2,7 mln pasażerów, czyli o 34 proc. więcej niż w tym samym okresie 2005 roku.

Z analizy statystyki przewozów za pierwszy kwartał br. wynika, że największy przyrost liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do tego samego okresu 2005 roku, zanotował port lotniczy w Warszawie (210 tys. więcej pasażerów), Krakowie (128 tys. więcej), który wyprzedził Gdańsk (85 tys. więcej) i Wrocław (63 tys. więcej).

Widoczna jest zmiana struktury przewozów lotniczych w Polsce. Wciąż największy udział w rynku ma Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który w I kwartale br. obsłużył ponad 1 542 tys. pasażerów, co stanowi 56 % wszystkich pasażerów korzystających z polskich lotnisk w tym okresie. Jednakże zauważyć należy, że na koniec 2005 roku udział PL im. Fryderyka Chopina w Warszawie w rynku przewozów wynosił 61%, natomiast na koniec 2004 r. udział ten stanowił aż 68 %. Analizy ULC przewidują, że w ciągu nadchodzących lat struktura przewozów będzie ulegać dalszym zmianom i ok. 2020 roku to właśnie do regionalnych portów wykonywana będzie większość połączeń.

Znakomicie rozwijający się rynek lotniczy w Polsce zawdzięczamy przede wszystkim wejściu Polski do Unii Europejskiej i pełnemu otwarciu polskiego nieba, które spowodowały większą aktywność przewoźników już operujących w Polsce. Pojawiło się także wielu nowych – głównie niskokosztowych – dzięki czemu zwiększyła się liczba oferowanych połączeń i liczba przewiezionych pasażerów. Dane zebrane przez ULC pokazują, że w I kwartale br. odprawiono aż o prawie 83 % więcej pasażerów niż w tym samym okresie 2004 roku.

Mimo, że według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) w ciągu nadchodzących lat dynamika wzrostu będzie niższa niż obecnie, to z pewnością będzie ona znacznie wyższa niż średnia europejska. Prognozowany rozwój rynku sprawi, że w 2030 roku liczba odprawionych pasażerów w Polsce może przekroczyć nawet 63 mln.

Przewidywane wysokie wskaźniki wzrostu liczby pasażerów w portach lotniczych sprawiają, że konieczne staną się kolejne inwestycje w infrastrukturę lotniskową, mające na celu obsłużenie zwiększonego przepływu pasażerów. W związku z większą liczbą statków powietrznych w naszej przestrzeni konieczne będą również inwestycje w infrastrukturę nawigacyjną.

Rynek lotniczy w Polsce ma więc przed sobą bardzo dobre perspektywy, wiele będzie zależało jednak od samych zarządzających portami lotniczymi, od kreowanej przez nich polityki finansowej i inwestycyjnej. Ważne by była ona zachęcająca, by nie spowalniała rozwoju transportu lotniczego w naszym kraju.

www.ulc.gov.pl

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *