Sochaczewska kolejka początkowo wykorzystywana była do transportu drewna z Puszczy Kampinoskiej. W 1948r. została przejęta przez PKP i kursowała jako kolej dojazdowa, łącząca Sochaczew z Piaskami Królewskimi i Wyszogrodem.
W latach 80. XXw,. z przyczyn ekonomicznych, zaprzestano regularnych przewozów pasażerów, a w roku 1986 zorganizowano na dawnej stacji Sochaczew „Muzeum Kolei Wąskotorowej”. Z czasem, wspomniane Muzeum zostało przyłączone do warszawskiego „Muzeum Kolejnictwa”, obecnie znanego pod nazwą „Stacja Muzeum”.
Dzisiaj sochaczewska kolej wąskotorowa wykorzystywana jest jedynie do obsługi ruchu turystycznego i cieszy się dużym zainteresowaniem.
27 kwietnia na „Stacji Muzeum” w Sochaczewie zainaugurowany został sezon turystyczny 2024.
Po uroczystym rozpoczęciu imprezy i przywitaniu gości przez kierownictwo „Muzeum Kolejnictwa” odbyło się odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej Bogdanowi Pokropińskiemu – założycielowi placówki.
Główną atrakcją imprezy była parada niektórych jeżdżących, zabytkowych drezyn i lokomotyw.
W trakcie eventu można było zwiedzić bezpłatnie ekspozycję zlokalizowaną w salach wystawowych i zobaczyć zabytkowy tabor kolejki na terenie otwartym.
Dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród dzieci, cieszyły się makiety kolejek elektrycznych i modele wagonów i lokomotyw w salach wystawowych. Zwiedzający mogli na stoisku Urzędu Transportu Kolejowego, zapoznać się z akcją promującą „Kolejowe ABC,” znaną najmłodszym z nosorożca Rogatka, a poświęconą bezpieczeństwu na kolei.
Inaugurację zwieńczyły: parada muzealnych pojazdów szynowych w skansenie i oczywiście wycieczka Pociągiem Retro po torze 750 mm do Tułowic. W Tułowicach kolejna niespodzianka – na wszystkich czekał piknik z atrakcjami.
Chcecie, to wierzcie, a nie, to nie, ale jazda kolejką wąskotorową, to naprawdę frajda i dla dużych i dla małych.
Bartosz Karwacki