W Łodzi (po nieomal rocznej przerwie) pokazały się w sprzedaży tzw. migawki, czyli łódzkie bilety okresowe lokalnej komunikacji zbiorowej z rysunkami łódzkich zabytków Łucji Robak.
Ten oryginalny projekt wewnętrznej promocji miasta zaczęto w Łodzi realizować w lipcu 2004 roku. Właśnie wtedy, dzięki staraniom łódzkiego przewodnika oraz uprzejmości autorki rysunków łodzianie mogli przypomnieć sobie wygląd zabytków własnego miasta.
W dotychczasowych wydaniach łódzkich biletów okresowych został pokazany już ratusz z 1827 roku, pałac rodziny Karola Wilhelma Scheiblera, wizerunek największej fabryki włókienniczej z 1873 roku oraz budynek straży ogniowej na Księżym Młynie. Wtedy również udało się pokazać szczególny element łódzkiej architektury fabrycznej, jakim niewątpliwie są jeszcze tzw. beczki grohmanowskie, czyli charakterystyczna dla Łodzi zamkowa brama fabryczna.
Nowa emisja łódzkich migawek również zaczęła się wizerunkiem bramy fabrycznej. Tym razem prowadzącej do kompleksu włókienniczego innego łódzkiego fabrykanta – Izraela Kalmanowicza Poznańskiego. Ta zwieńczona zegarem budowla stanowi dziś najbardziej charakterystyczny element zabudowań obecnej Manufaktury, której otwarcie francuska Firma Apsys planuje na dzień 17 maja 2006 r.
W ten sposób powstał szczególny rodzaj promocji miasta, promujący jednocześnie wielki kompleks handlowo-rozrywkowy Manufaktura, będący efektem największego przedsięwzięcia rewitalizacyjnego w Europie, jakim stała się adaptacja dawnego zespołu fabrycznego Izraela K. Poznańskiego w Łodzi.
/JAJ/