Od 8 do 9 mld euro może kosztować budowa szybkiej linii kolejowej Wrocław-Łódź-Warszawa, której projekt zaprezentowano we wtorek w stolicy Dolnego Śląska samorządowcom z Wrocławia i południowej Wielkopolski.
"Wstępne Studium Wykonalności szybkiego połączenia kolejowego Wrocław-Łódź-Warszawa" zaprezentował wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) SA Zbigniew Szafrański.
Projekt szybkiego połączenia ma kształt litery "Y". Linia biegnie z Warszawy do Łodzi i dalej w kierunku Kalisza, gdzie się rozgałęzia na Wrocław i Poznań. Trasa ma być w większości budowana od podstaw.
Jak wyjaśnił Szafrański, modernizacja istniejących linii wiąże się z wysokimi kosztami, a pociągi mogłyby tamtędy jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h, podczas gdy na całkowicie nowych torach osiągną prędkość 300 km/h. Podróż z Wrocławia do Warszawy skróci się wtedy do dwóch godzin, a z Poznania do stolicy nawet do 1,5 godz. (obecnie trwa ok. 3 godz.).
Budowa linii dużych prędkości ma być podstawą systemu łączącego największe aglomeracje w Polsce.
Nie wiadomo jednak, kiedy szybka kolej będzie realizowana, bowiem projekt nie został wpisany do planów rządowych.
"Walczymy teraz, aby ten projekt z listy rezerwowej został przesunięty na listę do realizowania. Stąd dzisiejsze spotkanie samorządowców z południowej Wielkopolski i Wrocławia. Niestety, decyzje nie są po naszej stronie, a zapadają w Ministerstwie Transportu i Budownictwa" – powiedział PAP prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz.
Zbigniew Szafrański uważa, że projekt powinien być finansowany z różnych źródeł. Jak powiedział, trzeba też zadbać o wpisanie szybkiej kolei do Programu Operacyjnego – Infrastruktura i Środowisko. Wiceprezes PKP PLK chce, aby nowa linia miała formę partnerstwa publiczno-prywatnego.
Spółka PKP PLK odpowiada za zarządzanie państwową siecią kolejową. PKP PLK są również odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego na zarządzanym przez siebie obszarze. Jest on monitorowany przez specjalnie w tym celu powołane służby.
Spółka zarządza szlakami kolejowymi o łącznej długości ponad 23 tys. km. Obecnie ruch kolejowy odbywa się tylko na 19,1 tys. km linii kolejowych.
Wirtualnemedia