Polskie Linie Lotnicze Lot SA miały w 2005 roku 89 mln zł zysku netto w porównaniu do 18 mln zł wypracowanych w 2004 roku – poinformowała spółka w piątek, 10 lutego.
Firma przewiozła 3,5 mln płatnych pasażerów w działalności rozkładowej. „Dodatni wynik finansowy w minionym roku nie oznacza, że spółka zrealizowała wszystkie zakładane na ten rok cele” – powiedział Tomasz Kopoczyński, p.o. prezesa zarządu PLL Lot, cytowany w komunikacie. Wyjaśnił, że pogorszeniu uległy np. wskaźniki regularności i punktualności, mające bezpośredni wpływ na ocenę produktu przez klientów. Lot podał, że zysk z działalności podstawowej w 2005 roku wyniósł 92,3 mln zł wobec straty 78,1 mln zł rok wcześniej. W 2005 roku spółka miała 2.771,8 mln zł przychodów z działalności podstawowej, które okazały się niższe od osiągniętych w 2004 roku o 4,9%.
„Koszty działalności podstawowej w tym samym okresie wyniosły 2.679,5 mln zł i były o 10,5% niższe niż w 2004 r.” – czytamy w komunikacie. Lot wyjaśnia, że spadek kosztów to efekty przeniesienia działalności czarterowej do Centralwings (taniego przewoźnika należącego do Lot) oraz wdrożonego w firmie programu oszczędnościowego „500 mil”. Przewozy pasażerów płatnych w działalności rozkładowej ogółem wyniosły 3.553.681 i były wyższe niż w 2004 roku o 1,7%. „Na połączeniach zagranicznych rozkładowych wzrosły o 2,7%, przy czym na dalekim zasięgu (USA i Kanada) o 11,1% a na średnim zasięgu o 1%”- głosi komunikat. Firma podała, że z kolei na połączeniach krajowych przewozy pasażerów płatnych były niższe od ubiegłorocznych o 1,4%. Obecnie 67,97% akcji LOT-u posiada Skarb Państwa, a 25,1% akcji przewoźnika ma syndyk masy upadłościowej SAirLines BV, które w 1999 roku nabył od Skarbu Państwa szwajcarski holding SAirGroup, właściciel m.in. linii Swissair, które zbankrutowały w 2001 roku. Pozostałe 6,93% walorów to akcje pracownicze. W styczniu wiceminister skarbu Maciej Heydel zapowiedział, że strategia dla Lot będzie gotowa do końca marca. Według wiceministra, nowa strategia ma uwzględniać m.in. koncepcję powstrzymania spadku udziałów Lotu zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Poprzedni minister skarbu Andrzej Mikosz mówił na początku grudnia ubr., że resort nie widzi obecnie możliwości przeprowadzenia oferty publicznej akcji Lotu na giełdzie. Mikosz wyjaśniał, że brak mu podstawowych informacji, które powinien posiadać, żeby podejmować decyzje dotyczące tej spółki – informacji finansowych sporządzanych zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości, a te, sporządzone przez spółkę nie są dla niego wystarczające.
Pod koniec lipca 2005 roku minister skarbu podpisał umowę z PLL Lot i Sairlines Europe BV w sprawie wprowadzenia akcji Lotu na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Debiut spółki był wstępnie planowany w połowie 2006 roku.
Źródło: Wirtualne Media